רועי ויינברג

אחת מלהקות המטאל הגדולות ביותר שאבה לא מעט השראה מסיפורים היסטוריים לאורך השנים. רוצים לדעת איך הגיטרות של דייב מארי ואדריאן סמית' מתחברות למלחמת העולם השנייה, המיתולוגיה היוונית או הנצרות?

מיתולוגיה – הסיפורים העתיקים ביותר, עכשיו עם דיסטורשן

לאורך ההיסטוריה של חלק מהתרבויות הקדומות, בפרט המצרית והיוונית, נאספו לא מעט סיפורים ואגדות על האלים בהן האמינו, בין אם בניסיון להאדיר את שמם של האלים או לחנך ילדים שגדלו בתוך המיתולוגיות האלה.

אחד הסיפורים המוכרים ביותר, מהמיתולוגיה היוונית, הוא סיפורם של איקרוס ודדלוס. דדלוס היה אחד מהמהנדסים המוכשרים ביותר ביוון העתיקה, ויום אחד המלך מינוס ביקש ממנו לבנות מבוך כדי לכלוא את המינוטאור, מפלצת שמשלבת בין אדם לשור. לאחר שדדלוס סיים לבנות את אותו מבוך, המלך כלא אותו ואת בנו בפנים. לפי האגדה דדלוס בנה כנפיים לו ולאיקרוס בעזרת נוצות שחוברו על ידי שעווה.

כאן יש הבדל בין הסיפור המיתולוגי לגרסה של מיידן. לפי המיתולוגיה, דדלוס הזהיר את בנו איקרוס לא לעוף קרוב מדי לשמש, איקרוס המריא, התקרב לשמש שהמסה את כנפיו ונפל למותו עקב אותה יוהרה. בשירם של מיידן איקרוס ממריא הכי גבוה שהוא יכול בעצת אביו, מה שמוביל בסופו של דבר למותו. חשוב להדגיש את הניגדו בין השיר למיתוס המקורי, מה שכמובן לא פוגע בעוצמה של השיר ובגבהים אליהם מגיע הקול של דיקינסון.

נוסף למיתולוגיה היוונית, מיידן מתעסקת בהרחבה במיתולוגיה המצרית באלבום Powerslave, אחד מאלבומיה הטובים ביותר של הלהקה. בשיר הנושא הדובר הוא מלך מצרי במיטת המוות, כשכל השיר מדבר על הניגוד בין התדמית של המלכים המצריים, שנחשבו לאלוהים במצרים העתיקה, ובין המוות האנושי.

במהלך השיר יש רפרנסים שונים לתרבות המצרית, מעינו של אל השמש רע, דרך הספינקס ועד אל המוות המצרי אוסיריס. שימו לב שכאן, בדומה לשירים אחרים של הלהקה, מיידן משתמשת בנושאים היסטוריים בניסיון להתמודד עם דילמות אנושיות בסיסיות – מאחורי התרבות המצרית יש אדם שמפחד מהמוות.

מלחמות – אם אתה הולך למות, תמות עם המגפיים עליך

לא מעט זמרים לאורך ההיסטוריה, מוורה לין בארצות הברית ועד יפה ירקוני בישראל, זכו לתדמית של "זמרי מלחמות". מיידן מעולם לא הייתה כזאת, אבל לא מעט מהשירים שלה היו סביב מלחמות שונות.

השיר המפורסם ביותר של הלהקה, The Trooper, מתייחס לזה. בדומה לפאוורסלייב גם כאן השיר מגיע מנקודת מבט אנושית, עם שורות פתיחה מהמפורסמות בהיסטוריה של הרוק – "אתה תקח לי את החיים, אקח גם את שלך". השיר מדבר על אומץ הלב שחייל מראה באמצע הקרב על הבלקלווה, בה האימפריה הבריטית ניסתה לכבוש את חצי האי קרים. כחלק מהמצור על סבסוטופול, הבסיס הרוסי בחצי האי קרים, התפתח קרב עקוב מדם שזכה למקום אייקוני בהיסטוריה הבריטית. הריף האייקוני של האיירונס נתן לו תהילת עולם בהיסטורית הרוק:

לא מדובר רק בקרבות בריטיים. שיר אייקוני אחר של מיידן מדבר על צד שהושתק עם השנים, המאבק של האינדיאנים במתיישבים של ארצות הברית. האינדיאנים נתנו את כל מה שהם יכלו לתת, אבל לא היה להם באמת סיכוי מול הנשקים והתשתיות המתקדמות של האמריקאים. לכן לא נשארה שום ברירה, רק לברוח להרים. מיידן מצליחים לחבר כאן את הייאוש האינדיאני להמנון רוק, ולהעמיק את החיבור להיסטוריה.

נוסף לכך יש למיידן שירים נוספים רבים על מלחמות, מ-Die with your Boots On ועד  Afraid to Shoot Strangers, שמדברים על הפחד והרגשות שעוברים על חיילים בזמן מלחמה ונותנים הקשר היסטורי מסויים.

פולקלור – הבן השביעי של הבן השביעי

הגרסה המודרנית יותר של המיתולוגיה היא פולקלור, מעין סיפורים לא מציאותיים שעברו במשך השנים. אחד מהם, ההשראה לאלבום הקונספט הבולט ביותר של הלהקה, הוא הבן השביעי של הבן השביעי. האגדה מספרת שהבן השביעי של הבן השביעי יכול לרפא ולראות את העתיד, והלהקה מתייחסת לאגדה הזאת לכל אורך האלבום.

ההתייחסות של מיידן מגיעה מהזווית ההפוכה, של הבן השביעי עצמו. החל מהבחירה של האם להוליד את הילד ב-Moonchild, דרך הציפיות שהמשפחה תולה בו בשיר הנושא של האלבום (Seventh Son of a Seventh Son) ועד ליכולת של הבן השביעי לחזות את העתיד או לנסות לשכנע אנשים להקשיב לו. בכך, סביב אותו פולקלור, מיידן מצליחה לגעת בנושאים מורכבים כמו התמודדות עם ציפיות, השקפות עולם מורכבות וחוסר תמיכה מהצד החיצוני.

ההתייחסות הישירה והבולטת יותר של הלהקה לפולקלור נמצא באחד משיריה הארוכים ביותר, Rime of The Ancient Mariner. השיר הזה מספר  על מלח שהורג אלבטרוס, ציפור שמרחפת מעל הספינה, ובכך הוביל למוות של כל אנשי הספינה המקורית, לאחר שהספינה הלכה לאיבוד וספינה אחרת עליה מלאך המוות הרגה את כלל המלחים המקוריים.

מדובר בעיבוד מוזיקלי לפואמה ארוכה מ-1790 של סמואל טיילור קולדיג', משורר בריטי ידוע. העיבוד של סטיב האריס כולל ציטוטים ישירים מהפואמה וסולואי גיטרה ממושכים, בשיר של 13:45 אותו הלהקה נהגה לבצע למשך תקופה בלייב, למרות אורכו.

מוזמנים לשמוע את חלקו השני של ספיישל איירון מיידן ששודר בתוכנית Somewhere in Haim. התוכנית, בהגשת חיים וינטראוב, משודרת בכל יום חמישי בין 17:00 ל-19:00: