מתן בכור

ראיון בלעדי עם "קון" מסאם 41

תחילתה של שנת 2021 סימנה גם את תחילת חגיגות 25 השנה לאחת מהלהקות הטובות, המוכרות והאהובות ביותר בעולם הרוק בכלל ובסב-ז'אנר הפופ-פאנק בפרט: סאם 41. רדיו זה רוק זכה להיות הרדיו הראשון בעולם (!) שחוגג בצורה פומבית את ציון הדרך ההיסטורי ומגיש התוכנית "Black Parade", מתן בכור, ערך ב-05.01 ספיישל ענק של שעתיים בו הוא עבר על כל הלהיטים, האלבומים והסיפורים הגדולים מאחורי הלהקה הקנדית. הדובדבן שבקצפת באותו ספיישל היה ראיון בלעדי של מתן עם ג'ייסון "קון" מקסלין, הבאסיסט האגדי של הלהקה שדיבר איתו על ימי הקורונה, האלבומים השונים, האירוע הטראומתי בקונגו, תווית ה"פופ פאנק" וגם על האם ומתי הלהקה סוף סוף תגיע לישראל. 

היי קון, כבוד גדול לארח אותך בתוכנית שלנו. מה שלומך בימים אלה?

"תודה רבה על שהזמנתם אותי, שלומי טוב. שנת 2020 הייתה סוג של רכבת הרים. אצלנו (טורונטו, קנדה) אנחנו חיים מסגר לסגר. מספר החולים עולה, חנויות סגורות, זה די משוגע. ההתעסקות העיקרית שלי בתקופה האחרונה היא בעיקר בהפקה מוזיקלית. הפקתי שלושה שירים ללהקה קנדית בשם "The Fallaways" וזה לקח את רוב זמני. חוץ מזה, אני לומד איך להיות אבא שוב! אני עם הילדים שלי בבית, ואחרי הרבה שנים בהם לא הייתי בבית רוב הזמן, אני זוכה לבלות הרבה עם המשפחה וזה חיובי".

השנה אנחנו חוגגים 20 שנה לאלבום הבכורה שלכם, "All Killer No Filler" ועל הדרך אנחנו גם חוגגים 25 שנה ללהקה. ברור שזה לא קל בגלל המצב, אבל האם יש תוכניות כלשהן לחגיגה גדולה מהצד שלכם?

"כמובן שדיברנו על לעשות משהו, אבל אז הקורונה הגיעה ושיבשה את כל התוכניות. אם הכל יהיה בטוח והמצב יחזור לקדמותו, חשבנו על לעשות כמה הופעות בהן ננגן את "All Killer" בשלמותו. זה משהו שלא עשינו כבר 20 שנה, לרוב אנחנו מנגנים לא יותר מ-3-4 שירים מהאלבום הזה, אז זה יכול להיות מאוד כיפי. רוב האנשים שאוהבים אותנו התחילו לאהוב אותנו מהאלבום הזה, ככה שזה גם אלבום מאוד מיוחד למעריצים. גם רצינו לעשות סיבוב עולמי גדול לחגיגות 25 ללהקה אבל שוב, הכל באוויר כרגע".

"רוב האנשים התחילו לאהוב אותנו אחרי אלבום הבכורה"

ספר לי איך זה היה להתבגר כשאתה חלק מלהקת רוק גדולה שמצליחה בכל העולם?

"אין ספק שזאת הייתה חוויה שונה ומוזרה. סיימנו תיכון ובמקום ללכת לקולג' כמו כל האנשים בגילנו מצאנו את עצמנו מופיעים בכל מקום אפשרי. אני מחשיב אותנו כברי מזל. יצא לנו לראות את העולם וליהנות. היינו מאוד נאיביים בתחילת הדרך והדבר היחיד שעניין אותנו היה לחגוג במסיבות. במבט לאחור, תחילת הדרך הייתה תקופה קצת מוזרה. מהרגע בו הוחתמנו ועד לרגע בו הוצאנו את האלבום השני ("Does This Look Infected?", שנת 2002) הכל קרה במהירות אדירה. הופענו בלי הפסקה, לא היינו בבית בכלל ורוב הימים התעוררנו עם הנגאובר מהחגיגות ומהמסיבות".

הסיפור שתמיד ילווה אתכם כלהקה הוא הביקור שלכם בקונגו, ארץ בה מצאתם את עצמכם בלב ליבה של מלחמת אזרחים ובסופו של דבר היה צורך במבצע חילוץ מיוחד כדי לחלץ אתכם.

"כן, ואני עדיין מוצא את עצמי חושב על הסיטואציה אליה נקלענו מפעם לפעם. לפעמים כשאני צופה בטלוויזיה ומדברים על מלחמות או קונפליקטים, זה ישר לוקח אותי לאותו המקום. זה טוב שאנשים עדיין מדברים על המקרה הזה, בדיוק כמו שאתה מדבר איתי על זה עכשיו, כי זה חשוב שתהיה מודעות למה שקורה בקונגו. למיטב הבנתי המצב שם כרגע יותר גרוע מאיך שהיה כשאנחנו ביקרנו שם, וזה מצער. האירוע הזה לא ממש שינה אותנו כלהקה, אבל הוא השפיע על כולנו מבחינה אישית. זה לא היה כיף ואני לא רוצה לחוות דבר דומה בעתיד. מרגע שחזרנו כבר לא לקחנו דברים כמובנים מאליהם, הערכנו את מה שיש לנו בבית. היינו בני 24, מעולם לא נחשפנו לדבר כזה ויש הבדל עצום בין לשמוע סיפורים לבין לחוות את זה על בשרך. מצד אחד היינו שמחים, כי היינו מספיק ברי מזל כדי לחזור הביתה בריאים ושלמים, אבל מאז מלווה אותי התחושה שאנחנו חזרנו אבל האנשים שגרים שם לא יכולים לחזור. הם גרים שם, תקועים שם. זו השגרה שלהם וזה נורא ואיום. אלו היו שנים לא קלות לעולם כולו. זה קרה בדיוק בזמן הפלישה של ארצות הברית לעיראק, הרבה החלטות רעות של פוליטיקאים גרמו למלחמות מיותרות בכל רחבי העולם וצפינו לא מעט בחדשות באותה תקופה. כל מה שקרה באותן שנים גרם לנו להתבגר מהר".

"We're All To Blame נולד אחרי הביקור של הלהקה בקונגו"

אולי יהיה בלתי אפשרי לענות על השאלה הבאה, אבל האם יש לך אלבום של סאם 41 שאתה מגדיר כאלבום האהוב עלייך?

"זו שאלה קשה! אבל אפתיע אותך, יש לי תשובה: אני חושב שהאלבום האהוב עליי הוא "Does This Look Infected?". אני יכול להאזין לו מתחילתו ועד סופו, אוהב את כל השירים. אני גם מאוד אוהב את האלבום האחרון שלנו, "Order in Decline" (יצא ב-2019) וכיף לנגן ממנו שירים בהופעה חיה. אבל אם אצטרך לבחור רק אלבום אחד, אני חושב ש-"Does This Look Infected?" הוא האלבום האהוב עליי של סאם 41".

אז אפרופו האלבום הזה, האם יש תחושת מיצוי או עייפות כלשהי בלנגן בהופעה חיה שירים מהאלבומים הראשונים?

"לא ממש. אם הקהל לא היה אוהב את השירים הישנים אז אני מניח שהיה נמאס לנו מהם, אבל בכל פעם שאנחנו מנגנים שירים כמו "In Too Deep" ו-"Still Waiting" הקהל מתחרפן, אז קשה שלא לאהוב את התחושה הזאת ואת האנרגיה שזה נותן לנו. לא משנה מה ננגן, אם הקהל אוהב את השירים, מעריך אותם ומחזיר לנו אהבה – אי אפשר שלא ליהנות מזה".

"הקהל מתחרפן כשאנחנו מנגנים את הלהיטים הגדולים"

הסאונד שלכם השתנה מאוד לאורך השנים ואלבומכם האחרון, "Order in Decline", אפילו הוגדר כ'מטאל אלטרנטיבי'. למרות זאת, מבחינת תדמית, עדיין מודבקת עליכם תווית עם המונח 'פופ פאנק'. האם זה מציק לך?

"לא, לא. זה אף פעם לא הציק לנו. התקשורת צריכה לקרוא לנו בשם כלשהו, אנשים מרגישים צורך להגדיר כל דבר ולשים אנשים תחת תוויות או קטגוריה מסוימת. רצה הגורל, ובדיוק מתי שפרצנו 'פופ פאנק' נחשב לז'אנר הכי מצליח. התזמון שלנו היה מושלם כי המוזיקה שניגנו הייתה באמת דומה למה שנחשב אז כ-'פופ פאנק', אז הכל התחבר לנו. כשהוצאנו את האלבום הראשון אנשים אמרו: 'אה, הם פופ פאנק', אבל אם, לדוגמה, האלבום הראשון שלנו היה "Order in Decline", אף אחד לא היה קורא לנו 'פופ פאנק', אלא 'רוק כבד'. אם שמו עלייך תווית מוזיקלית כלשהי, היא כנראה תישאר לנצח והאמת היא שזה לא ממש מעניין אותי. זה גם לא דבר רע לדעתי. אנשים מסוימים חושבים שהמונח 'פופ פאנק' נחשב שלילי, אבל הם שוכחים שאותה תקופה השפיעה לטובה על הרבה אנשים, זו הייתה תקופה טובה לרוק והיא השפיעה על מיליונים שאהבו את הסאונד הזה. גם המונח עצמו, 'פופ פאנק', הוא אישי לחלוטין. לדוגמה, המוזיקה שיוצאת היום וקוראים לה 'פופ פאנק' בכלל לא נשמעת כמו ה-'פופ פאנק' של תחילת שנות ה-2000. אבל זה בסדר גמור, זה רק אומר שהסאונד מתפתח ומשתנה".

ברור שכרגע הכל מעורפל, אבל האם יש לסאם 41 תוכניות מעניינות לעתיד?

"המטרה הראשית שלנו תהיה לעשות סיבוב הופעות עולמי. זה נדחה בגלל הקורונה, אז אנחנו קודם כל רוצים לחזור לבמות ולעשות את סיבוב ההופעות הזה. בנוגע למוזיקה חדשה, האמת היא שיש לנו מספר שירים טובים מאוד שלא נכנסו לאלבום האחרון שלנו ("Order in Decline") ואני משוכנע שנשתמש בהם בעתיד בצורה כזו או אחרת. אנחנו נהיה חכמים יותר בעוד כמה חודשים, אחרי שנבין איך שנת 2021 נראית ומה אנחנו יכולים לעשות".

"אם האלבום הראשון שלנו היה 'Order in Decline' היו מתייגים אותנו כלהקת 'רוק כבד'". האזינו ל-"Out For Blood" מתוך האלבום האחרון.

אם כבר דיברת על סיבוב הופעות עולמי, מה הסיכוי שנראה אתכם בישראל בעתיד הקרוב?

"האמת היא שפגשנו לאורך השנים מעריצים מישראל כשהופענו בפסטיבלים, בעיקר באירופה. בשנים האחרונות זה אפילו קורה יותר כי מעריצים שולחים לנו הודעות ברשתות החברתיות, אז לגמרי ידעתי שיש לנו קהל מעריצים בישראל. אנחנו נשמח להופיע בישראל! דיברנו לא מעט על להגיע לאיזור שלכם, אבל מסיבה כלשהי זה לא קרה עד כה. אני בטוח שנגיע לישראל במוקדם או במאוחר, אני אפילו מקווה שזה יהיה לכיוון המוקדם. אנחנו מופיעים בכל העולם ותמיד יש רצון להופיע במקומות שעדיין לא היינו בהם, אז אני מקווה שנוכל לפגוש את כולכם בישראל בקרוב".

קון, זה היה כיף גדול לארח אותך אצלנו. אנחנו עוקבים אחריכם כבר 25 שנה, אז כמובן שנמשיך לעשות את זה. 

"מדהים, הכבוד כולו שלי. תודה רבה".

הראיון שודר במסגרת ספיישל סאם 41 בתוכנית "Black Parade" ב-05.01.2021, וניתן להאזין לספיישל המלא כאן: