שון אביטל

אי שם בשנות ה 90 של הארץ הזאת , אביב גפן, ברי סחרוף , היהודים , דוקטור קספר, איפה הילד ועוד שלל להקות מעולות ואמנים צמחו ,גדלו והצליחו לחדור לתודעה החברתית, למיינסטרים של המוזיקה הישראלית, רוק חי, בועט וחצוף שנתן צלילים חדשים לעולם.

יחד איתם בתחילת שנות ה-2000 נולדו הרכבים נוספים ומיוחדים לא פחות. במדינתנו הקטנה המוזיקה והתרבות המוזיקלית עצמה נעה בגלי ענק, שהולידו שינויים רבים בסגנונות המובילים, בהרכבים ובזרמים עצמם.
כאדם נוסטלגי , כחובב רוק ישראלי , מעקב אחרי הסצנה הישראלית חשף אותי לשלל הרכבים שהיו נועזים לא פחות, הרכבים שניסו בכל הכוח לבעוט לפרוץ ,להשאיר חותם , להפיץ את המוזיקה הייחודית שלהם, אך הגיעו לתקרת זכוכית בלתי אפשרית לפריצה והגל שעליו רכבו הגיע לחוף ועצר שם.
פניתי לחלק מהרכבים שהיו חלק בועט מסצנת הרוק הישראלית שהיו אז, לפני עשור,  לשמוע, להקשיב לסיפור שלהם ובעיקר לחשוף עוד צדדים שהיו לתרבות הרוק בארץ

הקרקס של דולי

תפסתי את לירון (רפאלי) דורינבאום סולנית הלהקה לשיחה
אז לירון, איך התחיל הקרקס?

"הקרקס של דולי פרץ לתודעה התל אביבית ב-2006 הלהקה הכירה וצמחה בבלום בר בערבי הג'אם האגדיים של המקום.
חברי הלהקה הם דרור דורינבאום, אסף לסרי, לירון רפאלי ודרור גולן שעזב, ואיתי וייס הצטרף ללהקה במקומו על מושב התופים וממשיך שם עד היום, בהמשך הצטרף ללהקה גם עמיר שרון על הקלידים ועומר למפרט על הגיטרה"

הקרקס של דולי. צילום – ספיר בן עמי

תספרי לי קצת על המוזיקה שלכם

האלבום הראשון יצא בעברית, נקרא "מראה מראה" בסגנון יותר רוקנרול תל אביבי, קצת מוזר קצת קרקסי, אלבום שנכתב בתוך ועל החצר האחורית של המיינסטרים, המוטיב החתרני, ציני ולעתים הביקורתי אשר מאפיין את הלהקה עד היום.

האלבום זכה להצלחה בסצנת השוליים ובקרב הרוקרים בארץ, מה שהוביל לתקופת הופעות, שיתופי פעולה (דודו זר, תירס סקסואל, נינט טייב, הופעות בתוכניות טלוויזיה וכו') .

הוצאנו אלבום שני באנגלית שנקרא "Who cares if you win?" , אלבום יותר גראנג' רוק אלטרנטיבי מלודי, התחילו גם הופעות בחו"ל וההרכב התחיל לצבור עוד ועוד נפח ."

מה גרם לדעיכה ? למה הפסקה?

באופן טבעי ישנו צורך בהפסקה, חלקם הקמנו משפחה (לירון ודרור), חלקנו נדדנו לאפיקי יצירה שונים:

אסף באמנות וציור, דרור ועמיר בתחום ההפקה אני בעיצוב אופנה ובעיקר התחלנו למלא שוב את המטען היצירתי המוזיקלי שמתחיל בחיים עצמם.

איזה שיר את הכי אוהבת ? 

השיר שמהדהד לי יותר במשך השנים הוא דווקא 'בגן שלי' מהאלבום הראשון 'מראה מראה' 

משהו במילים של השיר פוגשות אותי שוב במהלך השנים ומקבלות פרשנויות חדשות.

יש מסר שאת רוצה להעביר לאומה? 

משהו שהבנתי עם השנים, הכוונה ביצירה היא החשובה ביותר, ללמוד לשיר זה ללמוד לכוון, ללמוד לכתוב זה ללמוד להתרגש, הכוונה להגיע לרגש שיגיע גם למאזינים היא מקור היצירה, מלבד זאת היא כלום אין בה סיפוק ואין בה המשכיות, לזכור כל הזמן לפני שמוציאים שיר לפני שעולים על במה..

FEELABOUT

דיברתי עם גיא פישר גיטריסט הלהקה.
גיא, ספר לי, מי אלו feelabout? 

הלהקה הוקמה ב 2006, בהרכב המקורי היו 4 חברים – דרור רוסתמי תופים, בס אבירן רותם,שירה וגיטרה רוני וינשטוק, גיטרה גיא פישר בהמשך על התופים טל כוכבי וגיטרה בס ניצן אייזנברג..

רוני ואני הכרנו בהופעות כמה שנים קודם והתחלנו לנגן ביחד וליצור, רוני היתה כותבת ומלחינה שירים כל הזמן, היה לה גם כמה הרכבים לפני, קצת אחרי שהכרנו ועם המעבר שלי למרכז התחלנו רוני ואני לעבוד על השירים שלה יחד עם לחנים שהייתי מביא,חיפשנו מתופף מצאנו את דרור רוסתמי והצטרף אלינו חבר ילדות שלי אבירן רותם. התחלנו לנגן ביחד כולם והיה אחלה ווייב, היינו נפגשים כל שישי או שבת בקיבוץ מעיין צבי שבו דרור היה גר במשך שעות מנגנים ומג׳מגמים ועובדים על השירים.


איך היית מגדיר את הסגנון שלכם? 

הסגנון היה בעיקר רוק גראנג מאוד מושפע סאונדגרדן ופרל גאם ועם השנים הפכנו קצת ליותר פאוור רוק יותר לכיוון של פו פייטרס, פאראמור.
מתי הרגשתם שאתם בפיק שלכם? מנסים לפרוץ מעבר לזירה התל אביבית? 

התחלנו להופיע בעיקר בתל אביב ועבדנו עם משרדי בוקינג שונים שעזרו לנו לקבוע הופעות. בשנת 2007 החלטנו שהגיע הזמן להקליט יחד עם המפיק אייל ליאון קצב ,נכנסנו לאולפן כדי להפיק אלבום שיצא ב 2009 התו השמיני ב 2012 יצא האלבום השני.
ואיך הייתה הצלחה של האלבומים? הרגשתם שאתם צוברים קהל? במות ?
הופענו המון 4-5 הופעות כל חודש בכל הארץ וב 2009 עשינו טור קצר בארה״ב ואח כ ב ב 2010-2011 שני טורים באירופה.

היה קהל שחזר להופעות השניות באירופה בעיקר בהולנד ובגרמניה ובארץ היה לנו חברה שהיו הולכים איתנו קבוע. אבל זה היה קשה ובארץ הרדיו לא פירגן ולא השמיע, ואז לא היה ספוטיפיי כמו עכשיו והעבודה להביא קהל רק בהופעות היא מאוד קשה ולאט לאט התעייפנו.

והפירוק נגרם מעייפות? מהביטול של הטור?

במהלך השנים הוחלף המתופף ושני בסיסטים, ההרכב האחרון מ 2010 היה עם טל כוכבי על התופים, אלדר כהן גיטרה שניה וניצן אייזנברג על הבס, הם היו עסוקים מאוד בהפקות ורוני ואני מאוד התעייפנו, ב 2014 היה אמור להיות טור גדול שהתבטל וזה כבר היה ממש הקש ששבר את גב הגמל.. ניצן עזב הבאנו נגנים חדשים אבל זה החזיק לעוד שנה.. 

ב 2015 רוני ואני החלטנו שהגיע הרגע לעצור ולפרק את החבילה לאחר הרבה אירועים שגרמו שייצא לנו האוויר, מצד אחד הופענו המון בארץ, בארה"ב באירופה צברנו קהל ויצאו שלושה אלבומים, מצד שני טור מאוד גדול של התבטל ברגע האחרון וזה גרם למשבר מאוד גדול.

השחיקה מתעשיית המוזיקה הישראלית והסצנה רוק הקטנטנות בארץ?
לגמריי זה השנים שכוכב נולד התחיל, ולא נפסיק לשיר ייצר פה זמרים מוכשרים בקצב מאוד מהיר, הרבה פעמים פנו אלינו כלהקה וגם לרוני להצטרף לפורמט אבל לא רצינו, הרדיו המיינסטרימי לא השמיע, רק תוכניות נישה ו 88FM אז התעייפנו,אכלתי על זה סיבוב מאוד רציני מ 2016 עד 2018 לא יכולתי להסתכל על הגיטרה אבל היום אבירן ואני ב super lady הרכב חדש ובועט.

קואקס

הלהקה הבאה היא קואקס, הלהקה שעבדה הכי קשה תל אביב ,פינתי לסולן ויטו פלג.
קואקס! אני זוכר את העבודה הקשה שלכם, איך התחלתם?  

קואקס התחילה בתוך להקת חברים מהתיכון ,ישבנו בבתים אחד של השני וניגנו את הרוק אנד רול של אותם שנים יפות של הז'אנר, אני זוכר בצבא שהייתי לוקח איתי לשמירות חוברות של דיסקים וקורא את המילים, מחפש דרכים להקשיב לשירים כדי ללמוד אותם ולדעת איך לנגן אותם ולהבין אותם, הייתי כותב את השירים, מביא אותם לחברים בבית ומשם התקדמנו , לבסוף ההרכב התייצב בשנת 2004 ביחד עם המתופף -ים ארצי , עומר שניידר על הגיטרה, ואריאל שקד על הבס.

מה היו ההשפעות מוזיקליות של ההרכב? מאיפה שאבתם השראה? 

להקות גלאם , רוק כבד, רוק אנד רול, השפעות של האייטיז ,הכתיבה שמתעסקת בנושאים של הגלאם והרוק , גיטרות ,מכוניות, בחורות ,רוקנרול .

ספר לי קצת על קואקס, עשיתם הרבה בתור הרכב. 

התחלנו הכי נמוך – עבדנו על שירים, לכתוב מספיק חומרים שיהיה עם מה לעבוד השקענו הרבה מחשבה  בליצור את הווייב של האייטיז , הלהקה משתמשת בכלים המודרניים ביותר שהיו בתחילת שנות ה2000, היינו צורבים דיסקים שלנו כדי להפיץ בהופעות , מקליטים את השירים בבית ואפילו את הEP הראשון שלנו הקלטנו את התופים באולפן ואת השאר בבתים  .
היינו עושים הופעות רחוב כדי לפרסם את ההופעות הגדולות שלנו , הולכים לבתי ספר או במקומות מרכזיים כדי להופיע ולמשוך קהל .
הינו מחוברים לתרבות הרחוב הישראלית , יחד עם הרעיון של להפיץ את הבשורה , לאט לאט צברנו קהל לא קטן של אוהדים , תוכניות בוקר, הופעות רבות בקולטורה מול מאות אנשים ,הרמנו ב2010 פסטיבל ענק שנקרא "Showdown" שכלל מעל 40 הרכבים בסגנונות שונים שהופיעו בערב אחד בכל הדופלקס. 

מה גרם לדעיכה?  

המכשולים היו קשים בעיקר בגלל שלא היו פלטפורמות של חשיפה , החלטנו להרים את הכפפה ולהקים בעצמנו את המרחבים שישמעו אותנו, ליצור משהו עבדנו בשיתוף פעולה עם הרכבים רבים ויצרנו סצנה תל אביבית משותפת.
עבדנו קשה, רצינו לחפש את הרוק אנד רול ואת הכיף במוזיקה ובדבר, להופיע, לעשות, בלאגן וכו .
אבל לאט לאט הרגשנו שהגענו לפוטנציאל המקסימלי בישראל , עדיין לא הייתה תרבות רוק מפותחת בישראל, הכל היה על אש קטנה והלהקה לא הצליחה לשבור את תקרת זכוכית .
היו ניסיונות רבים לפנות לאמנים הרוק מובילים בסצנה כדי להצליח לפרוץ את התקרה הזאת , הרמנו פרויקט של "מהפכת הרוק" וגרמנו לכמעט 30 להקות להתחיל לנגן באותו זמן ברחבי תל אביב וניסו להביא את אג'נדת הרוק החוצה.
אבל הרגשנו תסכול , קיבלנו כתף קרה מאותם אמנים ועדיין לא קיבלו את המקום שרצינו והחלום נסדק ונשבר.


אבל המשכתם לעשות עוד פרויקט גדול? Chase The Ace?

נכון, אני נסעתי לפסטיבל רוק בחול והרגשתי בבית, משם תפסנו את החבר'ה, עברנו לגור באנגליה והתחלנו לעשות שוב את תהליך הבנייה, רק שהפעם הקהל , הקצב והמהירות של הצמחים היו מסחררות , מהופעות של עשרה אנשים, עברו למאות עד לאלפים.
אבל , כמו כל סיפור גלאם כואב, גם שם , החלטנו בלב כואב לפרק את הרכב ולעבור לחיים נוחים ורגועים יותר באנגליה , עדין מידי פעם מנגנים אבל בעיקר בשביל הכיף והנשמה .    

הארנב הלבן


פניתי לגיטריסט הארנב הלבן ירון גלעד 

ירון! ספר לי קצת מתי הארנב יצא מהמחילה?
אחרי שיובל השתחרר מהצבא החלטנו לנגן יחד. נפגשנו פעם פעמיים בשבוע והתחלנו לכתוב ולהלחין חומרים מוקדמים. אחרי כמה זמן צרפנו מתופף ובסיסט שהיו חברים של יובל הקמנו להקה בשם "חותמת הזהב".
זה כמובן לא שרד. הבסיסט עזב ואחר כך גם המתופף. בשלב הזה צירפנו את גיל אידן המתופף והמשכנו לעבוד על חומרים. בסיסטים התחלפו גל הזמן עד שיואב שמע דמו של השיר 77 פנה אלינו להצטרף ללהקה. עם יואב ההרכב התייצב.

העבודה על השירים הסתיימה, הקלטנו את האלבום הראשון שיצא ב 2009.
רשימת הלהקה הוקמה בשנת 2002 אבל יובל אור הזמר ואני על הגיטרה (אנחנו גם אחים) התחלנו לנגן יחד ולכתוב חומרים ב 1997 ובינינו, מעולם לא התפרקנו, רק אתמול הייתה לנו חזרה.
ומה גרם לארנב לעצור , אם לא התפרקתם למה הפסקתם להוציא חומרים?
יואב עזב אחרי שלוש שנים ובמקומו הצטרף רז קולר שאיתו הקלטנו ב 2012 את ה ep באנגלית. אחרי שנתיים רז עזב את הארץ ומאז בעצם לא שחררנו חומרים חדשים. המשכנו גיל יובל ואני להיפגש ולנגן מידי פעם, גיל ואני גם הצטרפנו ב 2017 ללהקה בשם טיליאן בה ניגנו שנתיים יחד עם אלון שולמן. שנה אחרי שגיל ואני עזבנו את טיליאן, אלון הצטרף לארנב הלבן ומאז אנחנו עובדים על חומרים חדשים ומתכננים מתישהו להקליט אלבום.


אז בעקבות חוסר היציבות של הנגנים והשינויים הגדולים הרגשתם שהרכב לא מצליח למנף את עצמו?

גם, וגם כי כמות הקהל שבא להופעות לא גדלה, עברנו דברים בחיים; נישואין, ילדים, עבודה. סדר העדיפויות שלנו והרצון לכבוש את העולם השתנו.

יש לכם שיר מועדף?

לגבי שיר מועדף, סביר שכל חבר להקה ימליץ על משהו שהוא אוהב, אני הכי אוהב את Revenge מה ep שהוצאנו ב 2012.

מה הסגנון שלכם? 

מבחינת סגנון, אף פעם לא הצלחנו ולא הצליחו ממש להגדיר, אז בגדול הגדרנו את עצמנו עושים מוסיקה "ארנבית" אבל תכלס זה פרוגרסיב רוק עם השפעות מטאל והשפעות של קלאסיקות משנות השבעים.

הארנב הלבן.

 

יש מסר להעביר לאומה?

אין מסר להעביר לאומה, מנגנים בשביל להנות. בעבר ניסינו להתנגד לתרבות ומוסיקת המיינסטרים, היום כבר לא אכפת לנו.

לסיכום

נכון , יש עוד שלל להקות מוכרות וטובות לא פחות ,פרויקט קאיזן, סאל חרדלי, אינפקציה..

אפשר לראות את הניסיונות של ההרכבים לשנות מוזיקלית כשלב נוסף שהתרבות הישראלית עברה,
ניסיון נוסף להכניס את הרוק לתוך המיינסטרים.

אני מסתכל על זה בצורה רחבה יותר ,שאחרי האמנים הגדולים התברגו למעלה, הגל שהגיע לאחר מכן נשאר בחוץ ולא פרץ החוצה, כמעט כולם, למרות שיש יוצאים מן הכלל.

אבל ניתן היה לראות את השינוי הזה בכל צורה בארץ , הסצנות האלטרנטיביות פינו מקום לתרבויות מוזיקליות אחרות בפסקול הישראלי. 

מי יודע, אולי בעתיד יקום שוב עידן הרוק הישראלי ואותן להקות שלא הייתה להם את החשיפה או היכולת שיש היום לאמן להיחשף יפרצו שוב ויקומו מן המתים.