צילום: שי בראל

ערק לימונים: צמד המוזיקאים הוותיק והמוערך שרון הולצמן ("אבטיפוס", אחראי על כתיבה והלחנה של להיטים רבים כמו "אישה אישה", "סיכוי קלוש", "מה שאני רוצה", "מלאכים נופלים", "אין לי מה לומר לך" ועוד) ואריאל אביזוב (ניגן לצד מאיר בנאי ז"ל, ארז לב ארי ועוד). שחררו בתחילת השבוע אי.פי ראשון יחד, "ערק לימונים".

שרון, ראשית חייב להגיד לך שהאזנתי לאי.פי החדש מספר פעמים ונהניתי מאוד. השירים אמנם קלילים מוזיקלית, אך המילים נוקבות, ביקורתיות, פוליטיות וגורמות למאזין לחשוב. זו בדיוק המהות של רוק'נרול בעיני. איך נוצר החיבור שלך עם אריאל? אתם נשמעים כמו מכונה משומנת היטב יחד.

אני ואריאל מכירים שנים ארוכות. נפגשנו שוב ושוב על הבמות ומאחורי הקלעים במשך השנים ותמיד אמרנו שנעשה משהו ביחד. אריאל הוא גיטריסט מדהים לדעתי אחד הטובים שיש פה, עם סאונד וסטייל משלו. אני מחזיק ממנו מאוד ובמשך שנים הוא היה לי בראש, עד שהגיעה הקורונה. בקורונה נפגשנו באולפן של אריאל במושב טל שחר. ניגנו קצת, השמעתי לו דברים חדשים, היה קליק והעבודה המשותפת התחילה בכוונה לייצר שירים שאומרים משהו על החיים פה. שירים שעוסקים בנושאים יותר מורכבים מבד"כ, אבל שעטופים בהפקה מוזיקלית עגולה וקלה לעיכול. הדואליות הזאת תמיד סיקרנה אותנו שירים כמו גולדן בראון של הסטרנגלרס או פרפקט דיי של לו ריד, שירים שעוסקים בנושאים קשים אבל עטופים בכפית סוכר. זאת הייתה המטרה ולשם כיוונו מההתחלה.

מה ההבדל המשמעותי ביותר בעיניך בלהיות חצי מצמד לעומת חבר בלהקה?

אני מאוד אוהב לעבוד עם אנשים מוכשרים. זה תמיד מפרה ומוציא ממך דברים טובים. בלהקה יש יותר דעות והעסק יותר מורכב. בצמד זה יותר פשוט. העבודה בפרוייקט הזה הייתה ברורה: אני מביא את השירים ואריאל מנגן ומפיק מוזיקלי. אבל בשונה מפרוייקט סולו, הפרוייקט הזה הוא פרוייקט משותף ושנינו חתומים עליו כיוצרים באותה מידה. לא עניין אותי שזה יהיה פרוייקט סולו שלי, היה לנו ברור מההתחלה שהולכים לפרוייקט משותף – שני מוזיקאים שחוברים יחד כל אחד מביא את המטען שלו, שווה בשווה כי שניים זה כח. ההרמוניה בינינו חזקה יש הערכה הדדית וחברות והדברים מאוד זורמים.

קח אותנו שרון: איך נראה יום של שניכם באולפן?

אני מגיע עם השיר, מקליטים אותו כסקיצה שירה ואקוסטית ואז אריאל מתחיל לנגן ולצבוע את התמונה בצבעים המתאימים. אריאל הוא גם טכנאי סאונד וגם מפיק מוזיקלי והוא עשה את כל ההקלטות. לפעמים עבודה על שיר לקחה ימים ארוכים ולפעמים פחות, תלוי במורכבות של השיר. בשירים מסוימים ניגנתי בס, אבל ברוב השירים לא ניגנתי בכלל. אריאל ניגן על רוב הכלים ומיקסס ועשה מאסטרינג. אני הבאתי את החומר גלם, אריאל ליטש ושייף והפך את זה ליהלומים.

image.png
צילום: שי בראל

ערק לימונים. מה מקור השם?

סוד ידוע הוא שבשיא הקורונה כשהילדים היו בבתים, האמהות היו מורידות שוט של ערק לימונים לסדר את הראש. זה עבר בקבוצות הווטסאפ של האמהות וערק לימונים נהיה להיט של המגזר. גם אהבנו את הניגודיות הזאת: מצד אחד ערק מצד שני לימונים. הדואליות הזאת מתבטאת גם בשירים. לכל שיר יש כמה רבדים וזה התאים בול.

מעבר לאי.פי, האם יש לכם כוונה להמשיך להקליט יחד? אולי לשחרר אלבום מלא?

אנחנו בעד להמשיך לייצר, לכתוב, להלחין ,להקליט, זאת מהות הרוקנ'רול עבורינו – להיות בתנועה כי התנועה הכרחית לנשמה. זה לא פשוט. העסק נהיה מורכב לאללה מכל הבחינות, החיים מפריעים לנו לחיות, חטפנו הרבה מכות בשנה האחרונה, היינו צריכים להתגבר על קשיים גדולים כדי להוציא את האלבום הזה ואנחנו גאים בו מאוד.

להאזנה לאי.פי:

לינקטון – הפצת סינגל ואלבום למדיה בישראל – ערק לימונים – ערק לימונים (linktone.co.il)


שניכם מכירים את תעשיית המוזיקה עוד משנות ה90' וראיתם את כל השינויים והגלגולים שהיא עברה.
האם יש משהו שאתה מתגעגע אליו? משהו שהיית משנה באיך שהיא היום?

מצד אחד הכל השתנה ומצד שני יש דברים שלא משתנים: יופי וכאב,עבר ועתיד, אהבה ושנאה, עצב ושמחה. התעשייה משתנה כי זה דרכו של עולם, אבל השירים והנושאים לשירים נשארים פחות או יותר אותו הדבר כי אלה דברים שנמצאים בעורק הראשי של הקיום האנושי . 90 אחוז מהשירים שנכתבים ב 2022 זהים בנושא לאלה שנכתבו ב 19 72.גבר ואשה, זוגיות, אהבה והחוסר באהבה. גם הפרוייקט שלנו נוגע בנושאים האלה, אבל נוגע גם בנושאים אחרים – הרשתות החברתיות שהפכו לאנטי חברתיות, המצב הביטחוני, סמים קשים. נושאים שפחות מככבים בשירים בד"כ.

הגיל מביא איתו תובנות והסתכלות רחבה יותר על החיים והעולם. אני מרגיש שאני כותב היום את השירים הכי טובים שכתבתי מאז שהתחלתי לכתוב , גם מוזיקלית וגם טקסטואלית .כתבתי עשרות שירים חדשים בשנה האחרונה וזה אושר גדול ולא מובן מאליו.

יש לך יכולת מופלאה לכתוב שירי פופ / רוק קליטים. חלקם נכנסו לפנתיאון של המוזיקה הישראלית: "בוקר טוב עולם", "מה שאני רוצה", "אישה אישה", "סיכוי קלוש" ועוד. באי.פי החדש כל אחד מחמשת השירים הוא להיט פוטנציאלי.  לאן הכי רחוק היית רוצה לראות אותם מגיעים?

אני מאמין גדול בשירים שעובדים בהאזנה ראשונה כי זה מאפשר להעביר מסרים יותר כבדים ויותר מורכבים בדלת האחורית ויש הרבה דוגמאות מהעבר שלי, שירים שמרגישים כמו משהו אחד אבל בעצם הם משהו אחר . מאז ההתחלה שלי כמוזיקאי הרעיון היה להגיע למיינסטרים עם אמירה מורכבת וזה מתכתב עם מוזיקאים שאני מעריץ שעשו את זה בדיוק: הסמיתס, לנון, לו ריד, דיוויד בואי, הסטרנגלרס, הפריטנדרס. לייצר משהו עם ערך מוסף שלא יהיה חד ממדי. אני לא באמת יודע איך כותבים להיט, אם הייתי יודע הייתי מיליונר. פשוט לשירים שלי יש נטייה להיות ברורים" בית פזמון, בלי הרבה הסחות דעת וזה מתחבר עמוק לשירים שגדלתי עליהם. שירים שאהבתי כנער אבל רק שנים אח"כ הבנתי שהיה שם משהו נוסף, זרם קרקעי שזורם מתחת לשירים פשוטים לכאורה. 

לסיום, אתם מקיימים מופע השקה חגיגי בבית היוצר בת"א ב19.8.
מה מצפה לנו?

הרדיו סידר לנו קבלת פנים נעימה מאוד, השירים מושמעים יפה בתחנות הרדיו ובסטרימינג וזה משמח אותנו כי זה יורגש בהופעה. ההופעה תהיה חגיגה של רוקנ'רול, אנחנו מנגנים על במות כבר 30 שנה וההופעה מזקקת את כל השנים שלנו על הבמות. מביאים להופעה את כל הניסיון והידע שלנו. השירים החדשים חזקים וחלקם עובדים בהאזנה ראשונה ככה שיהיה מעניין. נבצע גם שירים שלי מכל התקופות, ואריאל יבצע גם שירים שלו. זאת תהיה חגיגה של מוזיקה חיה שנשמעת מצויין בלייב.

קישור לרכישת כרטיסים להופעה: "ערק לימונים" – מופע השקה חגיגי – בית היוצר (acum.org.il)