מאת: אלעד אביגן

אמיר גבריאל הוא מוסיקאי פעיל כבר למעלה מעשור. בשנת 2013, הוציא ביחד עם להקתו "השותפים", את אלבום הבכורה "אתמול כאן ומחר", בסיוע קרן הטיפוח של אקו"ם לקידום ותמיכה ביצירה הישראלית, עמו הופיעו רבות בכל הארץ. לאחר תקופה ארוכה של הופעות, אמיר החליט לעצור את הכל. "החיים קרו" הוא אומר, אך כשצוללים פנימה מגלים שלא מעט קרה. אחרי תקופה ארוכה שבה פעל בעיקר מאחורי הקלעים, עם הפקות של אירועי מוסיקה קונספטואלים, הפך אט אט לדמות מרכזית בסצינת מוסיקת השוליים בארץ. כזה שעובד בשקט מאחורי הקלעים בלי הרבה רעש וצלצולים ועוזר לסצינה מפעם לפעם להרים את הראש מעל המים. לאחרונה הוציא עם "השותפים" את הסינגל החדש "בית" ובימים אלו חוזר להופיע ברחבי הארץ עם האהבה הגדולה שלו הרוק הישראלי של שנות ה 90'.

צילום: איציק גליק

אמיר, קח אותנו לילדות.

איזו מוזיקה שמעו בבית הוריך?

היה הרבה רוק בבית כבר מילדות, אבל ההתמסרות האמיתית שלי למוסיקה הגיעה בשנות ה 90' עם כל הרוק הישראלי הטוב שהיה אז בארץ.

מי היו המוזיקאים האהובים עליך כשהתבגרת?

ניק קייב, פינק פלויד, סוויד, פי ג'י הארווי ועוד. בארץ זה היה ברי סחרוף, ערן צור ועוד…

מתי הבנת שאתה רוצה להיות מוזיקאי?

במחצית הראשונה של שנות ה 90', כשהרוק הישראלי פרץ בבת אחת עם אין ספור להקות חדשות. בנקודה ההיא הבנתי שגם אני רוצה.

בקריירה הארוכה שלך, שחררת חומרים יחד עם "השותפים" וגם כאמן סולו.

לאחרונה התאחדת עם "השותפים" ושחררתם שיר חדש ראשון מזה 6 שנים, "בית".

ספר לנו בבקשה על האיחוד עם הלהקה ועל הרקע לשיר.

אחרי שהוצאנו את האלבום, החלטתי לקחת צעד אחורה ולהתמסר יותר להפקות מוסיקה שונות שעשיתי. הצורך בלייצר חומר מקורי בער בי כל הזמן והיה ברור לי שזה רק עניין של זמן עד שאנחנו חוזרים להיות ביחד. נפגשנו מספר פעמים ועבדנו על כמה שירים חדשים, "בית" מיד תפס את כולנו ויצר תשוקה לצאת איתו החוצה.

דבר נוסף מעניין שקרה בחזרות הוא שהתחלנו להנאתנו לנגן גם שירים של להקות שאנחנו אוהבים. מטבע הדברים, בעיקר מהרוק הישראלי של שנות ה 90'. וככל שהזמן עבר, החלטנו להתמסר לזה, ולהעלות הופעה שכל כולה מחווה לתקופה היפה הזאת שגדלנו עליה. כך שבמקביל לעבודה על החומרים המקוריים, אנחנו כרגע מריצים את המופע החדש שלנו "אין קץ לילדות" שכל כולו מחווה לרוק הישראלי של שנות ה 90'.

אתה מרים מדי פעם מופעי מחווה מושקעים.

רק לאחרונה קיימת מופע מחווה מחווה לרוק הישראלי של שנות ה90' "אין קץ לילדות", לפני כן מופע מחווה לקורט קוביין, 50 שנה לאלבום 'אבי רוד' של הביטלס ועוד.

ספר לנו עליהם.

בשנים האלה של חוסר פעילות הלהקה, נוצר אצלי ואקום של עשיה שמילאתי בעזרת הפקת אירועי מוסיקה קונספטואלים, בהם הופיעו הרכבים ואמנים שונים. בין האירועים שהפקתי: 50 שנה לחלונות הגבוהים, פסטיבל פינק פלויד, ערבי זיכרון ללאונרד כהן, מחווה לפי ג'י הארווי, מחווה לשמוליק קראוס, יום הולדת לקורט קוביין ועוד ועוד. בין האמנים שהופיעו באירועים השונים ניתן למצוא את: אורי בנאי, ג'וני שועלי, עידו מוסרי, סיון טלמור, רחל ירון, הזאבות, האחיות ג'משיד, גל דה פז, לוסי דובינצ'יק, עידן אלתרמן, זהר גינזבורג ועוד ועוד. בכל אירוע הופיעו מספר אמנים שביצעו אינטרפרטציה אישית לשירים.

צילום: מירי נחמיאס

אי אפשר שלא לדבר על גבריאל בלחסן ז"ל.

ב22.8.12 קיימתם מופע מחווה עבורו, ובשיר האחרון "בתוך הצינורות" גבריאל הצטרף אליכם לבמה, לראשונה מזה 5 שנים.

לימים, הסתבר שזו היתה הופעתו האחרונה.

מה אתה זוכר מהערב הזה?

זה היה לגמרי במקרה. כשנה לפני שנפטר, הפקתי ערב מחווה לגבריאל בלחסן בנוכחותו. בסוף הערב הוא הפתיע את כולם שהחליט לעלות לבמה ולבצע ביחד איתנו את "בתוך הצינורות". זה היה רגע מרגש מאוד ובלתי נשכח מבחינתי. ברמה האישית זה מרגיש לפעמים מוזר כי זה היה רגע השיא בפעילות המוסיקלית שלי. ולעולם לא יהיה לי איך לחזור על רגע כזה, כי גבריאל בלחסן הוא בעיניי האומן הכי גדול שהיה פה.

האם יש זכרון מיוחד מגבריאל ז"ל שהיית רוצה לשתף איתנו?

הוא היה אדם יקר ומאוד מיוחד. כנה ואמיתי בצורה בלתי רגילה. היתה לנו חברות קצרה עם הרבה שיחות אל תוך הלילה והוא חסר לי מאוד כל יום.

יכול לספר שכמה ימים אחרי אותה הופעה, נסעתי אליו הביתה (הוא היה גר אצל צופית גרנט אז), וישבנו ביחד לחלוק חוויות מהאירוע. הוא היה מאושר אחרי ההופעה. הרגיש כאילו ניצח משהו פנימי וזו היתה עבורי שמחה גדולה להיות חלק מזה.

מה העצה העצה הטובה ביותר שתיתן למוזיקאי מתחיל?

ללמוד להנות מהדרך.

אם יכולת לבחור מוזיקאי אחד, חי או מת, לחלוק איתו במה. מי זה היה?

מאיר אריאל ז"ל.

בחלומות הכי פרועים שלך, לאן היית רוצה להגיע עם המוזיקה?

להופיע על במות גדולות. פארקים וכאלה.

צילום: יגאל דוד חכמון

לסיום, האם צפויות הופעות שלכם בקרוב?

כן, ההופעות הבאות במסגרת המופע "אין קץ לילדות" הן:

16/12/2022 – קניון ערים כפ"ס

11/1/2023 – לבונטין 7 ת"א

21/1/2023 – ג'יפסי שילת

2/2/2023 – האסם גבעת ברנר

אלעד אביגן עורך ומשדר את "זה רוק פורטו" בימי שלישי בין 15:00 – 16:00.