מאת: אלעד אביגן

אבי אמתי. זמר-יוצר, במאי, שחקן, מורה למשחק ומפיק. גר בפרדס חנה כרכור. למד בישיבה וחזר בשאלה. לאחר שירותו הצבאי, למד משחק בבית צבי רמת גן והפקה מוזיקלית במנצ'סטר, אנגליה. הוציא את אלבומו הראשון "מחשבות ביום בהיר" בשנת 2000 וכעת שוחרר אלבומו החמישי, "נושם".

צילום: טל בדרק

ראשית אבי, תודה רבה על הזכות. שחררת בסוף השבוע שעבר אלבום סולו רביעי בשם "נושם".

זה אלבום רוק נהדר שהתאהבתי בו בהאזנה הראשונה, כמעט כל שיר באלבום הוא סינגל פוטנציאלי.

האלבום הוא מאין מסע מוזיקלי חשוף וכואב, הרבה שירים אישיים על מצע רוק מחוספס.

כיצד האלבום התגבש?

לפני הכל המון תודה, מרגש לשמוע שאהבת. למעשה זה אלבום חמישי, פשוט אלבום אחד נכנס תחת השם של 'אאוטסיידרים'. אני של כך שמח לשמוע שאנשי תקשורת ומאזינים אוהבים ואומרים שאני כותב מאוד מלודי וחלקם כולל העורך של ספוטיפיי כתבו לי שאני כותב המנוני רוק.

איך האלבום "נושם" התגבש? למי שלא קרא או לא יודע לפני כ-3 שנים קיבלתי החלטה מאוד לא פשוטה לפרק את התא המשפחתי שלי כי הרגשתי שמשהו לא נכון בחיים שלי. לא ידעתי בדיוק להצביע באותו הזמן, מהולכן החלטתי לנער את עצמי ועשיתי מה שעשיתי שגרם לסוג של מפולת שמשפיע על כל המשפחה שלי. ואל תשכח שבאותו הזמן הייתי בתוך האלבום "לבד על הירח", כלומר הייתה סערת הוריקן ואני הייתי ממש בתוכה ואחרי שיצא האלבום "לבד על הירח" וכל עניין הקורונה, מצאתי את עצמי המון לבד… בידודים, סגרים. התחלתי לטפס על הקירות לנסות לדעת מה הולך איתי, מה בדיוק אני רוצה. בתוך כל זה, מצבה של אמי הלך והתדרדר והקמילה שלה למול עיניי פירקה אותי. באותו הזמן הבן שלי דולב, שהוא סטודנט לקולנוע, החליט לעושת עלי סרט דוקו והתחיל לשלוף חומרים מהעבר.

ככה שכל החיים שלי קפצו לפני: הבית הדתי שגדלתי בו, הרצון שלי מגיל קטן להיות אמן, מערכת היחסים המאוד מורכבת שהייתה לי עם אבי ז"ל. הכל צף: זיכרונות, מחשבות, פחדים, אכזבות, הישגים… כמו איזה סרט שאתה נמצא בו ולא בטוח מה אתה עושה או יודע מה התפקיד שלך כרגע בעלילה.

משם התחילו לבוא השירים… אח"כ התחלתי לסנן מה כן ומה לא והרמתי טלפון לראובן חיון השותף שלי לעבודה כבר אלבום שלישי ואמרתי "יאללה בוא נתחיל".

עטיפת האלבום "נושם". צילום: טל בדרק

מה ההבדל העיקרי בין עבודה על אלבומי הסולו לעבודה עם "האאוטסיידרים"?

תראה לאלבום של מה שאני קורא 'אאוטסיידרים' הגעתי כבר עם סקיצות כמעט גמורות של איך אני רוצה שהשירים יהיו. היה לי גיטריסט צעיר שהכרתי בזמן שהיה לי אולפן גדול שלי שבניתי מכפר סבא וטיפחתי אותו ובחלק מהשירים הוא הוסיף רעיונות וכשהיה לי את ההרכב אמרתי "יאללה נקליט את האלבום תחת שם של להקה" והבאתי את השירים להרכב והתחלנו לנגן אותם ועשינו דיוקים קטנים לעיבודים כי עד עכשיו הם נוגנו חי והיה צריך לעשות מעט התאמות.

כשנכנסו להקליט אני אוהב שיהיה איתי שותף להפקה עוד אוזניים לכן הצעתי לגיטריסט הנוסף, שרון, שהיה וירטאוז שנעשה ביחד .

התהליך על האלבום לא היה פשוט היו ביני לבין שרון לא מעט חילוקי דעות וכשהגענו למיקסים ידעתי שיש דברים שאני צריך לפתור אז לקחתי הביתה לאולפן, שיפצתי והחזרתי לאולפו שבו עבדנו.

בסופו של יום ככה גם הכרתי את ראובן כי נתתי לו לעשות מאסטרינג שונה ממה שעשינו באולפן כי רציתי חומרה אנלוגית. מפה לשם, בסוף סיימתי את האלבום ביחד עם שרון ויצאנו לסיבוב הופעות עם הופעה בלתי נשכחת בבית היוצר.

ההבדל שעם ראובן זה הוא ואני לבד ויש בנינו חיבור מדהים ויש פחות רעש מסביב, אבל זה לא אומר שלא מדגדג לי אולי בעתיד שוב לבוא עם שירים להרכב. נראה.

"סרט געגועים" הוא אולי המרגש ביותר באלבום לדעתי. ספר לנו בבקשה על הרקע לשיר.

כפי שציינתי בהתחלה, הבן שלי דולב התחיל לשלוף חומרים שלי מהעבר והיו שם המון תמונות של אבי ז"ל ותמונות של חברי ילדות שלא ראיתי לפחות 25 – 30 שנה. בתוך כל המערבולת הזאת שהייתי בה, הזיכרונות קפצו ותקשיב יש לי סיפורים מטורפים שאני יכול לספר… היינו חברי דתיים שמחוץ לבית היו מורידים את הכיפה והולכים על הקצה. האהבה הראשונה שלי וכמובן אבא שלי שביני לבינו היה סיפור שהיה לא פשוט במשפחה שלנו (אגב, ממליץ להקשיב לשיר "ברך אותי אבי" באלבום הראשון) ומעל הכל מצבה של אמי שהפסיקה לזהות אותנו, את אחי ואותי… האישה המדהימה הזאת שהייתה המגן שלי שקנתה לי בסתר גיטרה ותקליטים הלכה ונעלמה וזה שבר אותי. וככה יצא השיר.

הסיפור הכי יפה שם שהבת שלי שיר, שאמי שמרה עליה כשהייתה קטנה והיה בניהם קשר מיוחד ועמוק, שמרה על אמי שבת אחת כי המטפלת יצאה לחופשה ומשהו קרה שם בין אמא שלי לשיר שאמא שלי חזרה לשיר שיר.

הבת שלי המדהימה הבינה שיש כאן משהו הקליטה אותה מהר והתקשרה אליי כשהייתי באולפן ואמרה "אבא יש לי את סבתא שרה" כמובן שמיד אמרתי לה לשלוח ו…אמא שלי היא זאת ברקע של התחלת השיר. ככה שכל פעם שאני שומע את השיר אני מתרגש ודומע.

רצועת הבונוס, החידוש שלך ל"במקום הכי נמוך בתל אביב" האלמותי של אסתר שמיר.

מדוע בחרת לחדש אותו?

בעצם כשהגיע הרעיון לבצע שיר שהוא לא שלי, האלבום כבר היה גמור. 2 הסינגלים הראשונים היו בחוץ ואז תימורה לבינגר, מבקרת מוזיקה מאוד נחשבת ומוכרת, שמעה את "סרט געגועים" ופנתה אלי ואמרה "אני רוצה לכתוב עלייך לאתר שלי "סך הקול" ואני תמיד מבקשת מהאומן שעליו אני כותבת לבצע שיר שהוא לא שלו".

אמרתי לה "אני לא שר שירים של אחרים" ותימורה לא וויתרה לי ולבסוף אמרתי "בסדר, מה יש לך בראש?" תימורה הציע לי כמה שירים שלא התחברתי ואז באתי עם הרעיון של "במקום הכי נמוך בתל אביב" ותימורה קפצה על זה. ומשם הכנתי סקיצה על פסנתר, אח"כ קבעתי עם ראובן ויצא לנו פצצה!

הדבר הראשון שעשיתי היה ליצור קשר עם אסתר שמיר. שלחתי לה את השיר, מאוד היה חשוב לי שתאהב כי השיר הוא מדהים והביצוע והעיבוד שלו נפלאים. אסתר שמיר שמעה ופשוט התאהבה!!!

"על הספה", לטעמי אחד השירים הזכורים ביותר באלבום.

אתה מתאר שם את עצמך כנער הדתי שהיית ועל זכרון על רומן עם נערה שהשאיר אותך עם טעם של עוד.

מה היית אומר לה אילו היית פוגש אותה היום?

זה מדהים מה שקרה עם השיר כי הוא התגלגל והתגלגל והקלטנו אותו לאלבום של 'אאוטסיידרים' אבל משהו בתוכי לא היה שלם איתו, קצת טישטשתי את המילים ובסוף הוצאתי אותו.

ועכשיו עם כל מה שקרה איתי אמרתי "די!! אני אחזור לאמת שלי" שזהו סיפור אהבה בין ילד דתי לבחורה שגדולה ממנו.

אני חושב שהייתי אומר לה תודה על מי שהיא הייתה בחיים שלי! כמובן שאני הייתי מאוהב בה אז ואני חושב שעבורה הייתי איזו אטרקציה, לא יודע? אולי גם את זה הייתי שואל חחח

האלבום הקודם שלך נקרא "לבד על הירח" והוא כלל את שיר הנושא ואת "השמיים נופלים". באלבום הנוכחי יש לך את "איש חלל", הסינגל הראשון.

אני מקבל את הרושם שיש לך עניין מיוחד עם מערכת הכוכבים? 🙂

כן שאלה טובה אני חושב שבגלל שבאתי מעולמות של הקפדה, חוקים, עשה ואל תעשה, שכר ועונש -החלל או השמיים נתנו לי לברוח לעולם משוחרר מכל חומה, חוקים, מגבלות. אתה פשוט עף בחלל כמו תינוק ברחם.

קח אותנו לילדות. איזו מוזיקה שמעו בבית הוריך? איזו מוזיקה אהבת לשמוע?

כפי שציינתי גדלתי בבית דתי, לא חרדי כך שהיה רדיו ואבא שלי היה פריק של חדשות. כל שעה עגולה הדליק לשמוע חדשות. מעבר לזה אבא שלי שמע פיוטים של ג'ו עמר ושאר קסטות של פיוטים.

בגלל שברחתי הרבה מהבית והכרתי חברים חילונים, שמעתי המון מוזיקה לועזית.

וכשבאתי בגיל 13 ובקשתי מערכת סטריאו עם החשש שאבי יסרב, איכשהו זה הצליח וקיבלתי ומשם זה היה כרטיס חופשי לעולם המוזיקה של דיפ פרפל, לד זפלין, תזמורת אורות החשמל, דייויד בואי, בוני אם. חגיגה שלמה.

איזו מוזיקה חדשה ממש אהבת לאחרונה? 

מי שאחראי ומעדכן אותי הוא הבן שלי, דולב, וזה המון להקות שהכרתי וחלפו לי מתחת לרדאר ליד כמו פוגזי,

Sunny Day Real Estate, Unwound, The Dismemberment Plan והבת שלי ואני טסנו לראות טיילור סוייפט ותקשיב, היא היתה מדהימה!

צילום: טל בדרק

אם יכולת לבחור מוזיקאי/ת אחד/ת, חי/ה או מת/ה שיכנס/תיכנס איתך לאולפן ההקלטות.

מי זו/זה היה/היתה

ג'ימי פיי'ג ,דייויד בואי, פול מקרטני.

גרת תקופה בארצות הברית, השתתפת בתוכנית הריאליטי המוזיקלית של מייקל ג'יי פוקס ואף הגעת לגמר. ספר לנו על התקופה הזו.

זה באמת מסוג הסיפורים שאתה מופתע כל פעם מחדש. כשעברנו לארה"ב זה היה אחרי שהייתי בסוג של כעס ואכזבה ממה שקורה בארץ. אנשים לא יודעים שאני בעצם הייתי חלוץ בארץ בלבוא לחברת תקליטים עם מאסטר. תראה אני אנסה לספר בקצרה: כשלמדתי בבית צבי בשנה האחרונה, הקלטתי עם חברים שלי מלהקת "איזבו" סקיצות שהפכו יותר מאוחר לאלבום הראשון.

ובזמן שהופעתי איתם, חברת אן.אמ.סי. באה להופעה שלי במה שנקרא "רוקסן" שהיה ה-מקום להופעות והם התלהבו מההופעה שלי ומהסקיצות ואמרו לי "תקשיב אנחנו רוצים אותך ואנחנו רוצים שהאלבום ישמע בערך כמו הראש של הסקיצות" ופה יש שיגידו שאני משוגע ויש שיגידו אתה לא נורמלי ויש שיגידו מאיפה האומץ, אבל אני הפישר הקטן שבא משום מקום אומר להם "לא!! אני רוצה שהוא יסריח כמו שאני רוצה". וככה בכוחות עצמי כמו שהיום אני עושה, הקלטתי לבד את האלבום הראשון כשאז שעת אולפן הייתה עולה 100 דולר לשעה. בקיצור עבדתי המון שנים כדי לכסות את ההוצאות. אני רק על האלבום הראשון יכול לספר שעות, בכל אופן קיבלתי מלגה ללימודים באנגליה ודחיתי את יציאת האלבום וכשחזרתי אן.אמ.סי. סירבו להוציא אותו ולבסוף "הד ארצי" עשו זאת  ומעט אחרי שהאלבום יצא, פרצה האינתיפאדה של שנת 2000 והרוק כבר היה קבור עמוק באדמה בארץ. הייתי מריר, כעוס, התנתקתי  מהמוזיקה ומהתיאטרון.

וכשהגענו לארה"ב נכנסתי יום אחד ל"גיטר סנטר" ומשם החזרה למוזיקה הייתה מהירה. בניתי אולפן והקלטתי סקיצות ויום אחד שלחתי לתחרות של מייקל גיי פוקס שבה אנשים מצביעים לשירים שהם אוהבים. לא היו לי ממש המון חברים שיצביעו עבורי אז אמרתי "יאללה שיהיה, ניסיתי…" וואו ואז קיבלתי את ההודעה המטורפת של העליה לגמר שתפסה אותנו באריזות לקראת החזרה לארץ.

התנאי שלהם היה שאני חייב להופיע את 3 השירים עם נגנים! נאלצתי לוותר, כי לא היה לי לא זמן ולא נגנים אבל יצאתי משם עם מחמאה ענקית שאני יודע לכתוב שירים!!

היית שוקל השתתפות בריאליטי מוזיקלי שוב?

ממש לא!!! פנו אלי כמעט כל התוכניות בארץ וסירבתי בנימוס.

בחלומות הכי פרועים שלך, לאן הכי רחוק היית רוצה להגיע עם המוזיקה שלך?

פעם כשכולם שרו בעברית, אני שרתי באנגלית וכשחזרתי מארה"ב אמרתי "טוב אשיר מעכשיו בעברית". מצחיק, לא? פעם רציתי וזה היה חלום שלי להופיע ב"אפולו" היום ב"בארבי" על בסיס קבוע ושוני תפורים עלי נהדר! ואני חיית במה למי שלא ראה או מכיר…

צילום: אוסף פרטי

אם כבר חיית במה, אז בוא נדבר רגע על הופעות.

מה הדבר המביך ביותר שקרה לך על במה?

הופענו שבוע באילת. דיל של שינה, אוכל ומלא סקס ורוקנ'רול ובאחת ההופעות פתאום היה פידבק שדפק לי את האוזן ולרגע היה לי חושך ולא ידעתי איפה אני ובאיזה שיר אני נמצא… מין בלאק עמוק כזה, אז אחד החברים בהרכב שר במקומי עד שהתאפסתי.

מעבר להיותך מוזיקאי, אתה גם שחקן, במאי ומפיק.

זה ניכר בקליפים שלך (גילוי נאות: את חלקם ערכתי, א.א), אך כיצד הניסיון הזה בא לידי ביטוי בנוכחות הבימתית שלך בהופעה?

מאחר ומגיל קטן הייתי צריך להלחם על המקום שלי, על מי שאני, עשיתי כמעט הכל לבד.

עם הזמן למדתי לשחרר ולבטוח באנשים ועדיין אני בוחר את האנשים שאיתי בפינצטה.

אני מאוד ויזואלי כי באתי מתיאטרון וקולנוע וכשאני כותב שיר המילה מאוד חשובה לי. אני כל הזמן אומר שהשירים הם יומן חיי ולכן אני מנסה גם בקליפים שהם ישרתו את השיר. לא תמיד לצערי זה מצליח עד הסוף עקב ענייני תקציב וכו'.

הבן שלי, שלומד קולנוע, אני נותן לו "להתגלח" עליי לפעמים וזה גורם לשנינו לעלות אחד לשני על העצבים חחח. וכמובן איתך שמצאתי שפה משותפת שכיף לי לחזור ולעבוד איתך.

הופעה זה משהו אחר ובטח מהצגה. הצגה זה אתה מגלם דמות כזאת או אחרת. הופעה זה אני אבי מספר את הסיפור כולו על הבמה דרך השירים זה דורש מחוייבות אחרת ואותנטיות.

האם יש לך טקס כלשהו לפני הופעה?

כן. אני בדרך כלל לוקח או מסיים יותר מוקדם עבודה, נמצא עם עצמי, צריך ספייס לעצמי ככה שהילדים שלי יודעים לתת לי את המרווח. אני לא אוכל לפני הופעה ובשנים האחרונות הפסקתי עם אלכוהול. קצת לפני אני עושה מדיטציה וממש לפני ההופעה חימום לגרון והרבה מים בטמפרטורת החדר. כמובן שיש לי בגדים להופעות שאני מזמין מחו"ל וסטנד למיקרופון בהזמנה אישית מהאיש שבונה לכל הגדולים בעולם. קהל בא ומשלם כרטיס וצריך לקבל את התמורה הטובה ביותר.

כמובן שיש עוד הפתעות קטנות בהופעה, אבל את זה נשאיר למי שבא, לא?!

צילום: אוסף פרטי

לסיום, השאלה הכי מתבקשת: מתי הופעה?

אז הנה אנחנו מתחילים לצאת לדרך: הופעה ראשונה תהיה במסגרת פסטיבל הנדיב בפרדס חנה בתאריך 10.11.22.

הופעת השקה חגיגית לאלבום בבית היוצר בתל אביב ב2.12.22 ובירושלים במועדון בלייז ב 7.1.23.

יש עוד בדרך וכשייסגרו אדאג לפרסם.

אלעד אביגן עורך ומשדר את "זה רוק פורטו" בימי שלישי בין 15:00 – 16:00.