אלעד אביגן

ברק גרוסברג. החל לנגן בגיל 12 על גיטרה חשמלית. בגיל 15 הקים את להקתו הראשונה החשודים שחיממה את רוקפור ושליחי הבלוז בצוותא ובבארבי. בגיל 21 הצטרף ללהקת הפעמונים עם עמרי ויטיס והחל תהליך חזרה בתשובה. במקביל המשיך ללוות זמרים ולהקות בתל אביב. בגיל 25 פצח בקריירת סולו שמשלבת רוק ויהדות. ידוע בכינוי "ג'ימי הנדריקס החרדי".

שיחרר עד כה 8 סינגלים ואי.פי ומופיע בחוגים של המוזיקה היהודית לצד הופעות באוזןבר, בבלייז בר ובגולה פתח תקווה. אירח בהופעת ענק בבארבי את אריאל זילבר, ארז לב ארי ודניאל זמיר ומלווה בשנים האחרונות בגיטרה את שולי רנד, אברהם פריד, אלייצור ועוד.

ברק גרוסברג. צילום: אייל רצון

ברק, קח אותנו לילדות. איזו מוזיקה שמעו בבית הוריך?

רוק מכל הסוגים והצבעים. כמובן שהבייס היה פינק פלויד (ממש מגיל 0) וגם ביטלס ולאחר מכן לד זפלין וג'ימי הנדריקס ודיפ פרפל. אבל באמת שהכל. מהפסיכדליה העמוקה של אמצע סוף ה60' ועד לפרוג הכי פרוע של תחילת הסבנטיז ובהמשך להארד רוק של אמצע הסנבטיז ואז לתחילת הפאנק ולגל החדש ועד להאבי מטאל והטראש כמו מטאליקה ואיירון מיידן. בכוונה נתתי את השמות הידועים אבל בבית התנגנו מלא להקות ממש לא ידועות ומגוונות. הגראנג' למשל זה סגנון שכבר לא היה בבית הוריי, סגנון שנחשפתי אליו לקראת סוף התיכון מחברים. לפני כן חשבתי שזה לא משהו כי הייתי ממש תקוע ב60', 70'.

מי היו המוזיקאים האהובים עליך כשהתבגרת? 

הנדריקס תמיד הוביל מבחינת נגן גיטרה ויוצר. מבחינת להקה מרגשת וסוחפת פינק פלויד היו מספר 1. לד זפלין גם לא רחוק, בעיקר בזכות הכתיבה של פייג'. מאוד אהבתי את קינג קרימזון ויס. מאידך גם מאוד אהבתי את בלאק סאבאת' ודה הו וקניתי בגיל 16 גיבסון אס ג'י בהשראתם. אבל היו עוד מלא, כמו הדורס, ג'פרסון איירפליין, גראנד פאנק ריילרוד, קאמל, אוריה היפ ועוד ועוד.

המוזיקה ומוזיקת הרוק בפרט אינם זרים לך. אביך, שאול, ניהל כמה מלהקות הרוק הגדולות ברוק הישראלי. אחיך, יהונתן, הוא סולן להקת "קדחת". מתי הבנת שאתה רוצה להיות מוזיקאי?

האמת שרק בגיל 12. לפני כן לא הייתי בקטע והייתי כזה ילד מופרע ובעייתי כמו כולם. בגיל 12 פשוט שמעתי וראיתי הנדריקס פעם הראשונה ונגמר הסיפור. לפני כן יותר התלהבתי בכלל מתופים. אבל כבר בגיל 12 נכנסתי לעניין בהילוך חמישי.

תהליך החזרה בתשובה שלך החל בגיל 21. המוזיקה שלך אמיצה וחוצת קצוות בחברה הישראלית: הסצינה התל אביבית והז'אנר היהודי. איך אתה מאזן בין העולמות האלה?

פשוט עושה את זה, מה שאני שומע בראש ובלב, מוציא החוצה. אני לא רואה את הניגודיות ממש, לפעמים זה גם בא פיקס. מסכים שטקסטואלית זה יכול להתנגש, בפרט בשירי אהבה כואבים למשל. אבל החסידות ממש באה בטוב עם דיסטורשן, לפחות בעניי.

מכנים אותך "ג'ימי הנדריקס החרדי". מה דעתך על ההשוואה הזו?

לא אני המצאתי את השילוב אלא יוסי פיאמנטה זכרונו לברכה. ככה כינו אותו כבר בניו יורק טיימס בניינטיז. אבל פה בארץ ובפרט מאז שנפטר, אני מקבל את התואר הרבה. אני אוהב את זה בסך הכל כי באמת גדלתי על הנדריקס עמוקות. עם זאת, כיום אני מרגיש וחושב שאני כבר מביא המון צבעים נוספים ושונים אז לפעמים הכותרת לא ממש קשורה, תלוי במוזיקה.

"כוס קפה" ששחררת לפני כ3 שנים הושמע אצלנו לא מעט ברדיו זה רוק. לאחרונה שחררת סינגל חדש, "הכל אתה". יובל ביטון השמיע אותו ב"סינגלס". ספר לנו עליו.
קודם כל תודה רבה על זה. כוס קפה הוא ממש ריף הנדריקס וסגנון כתיבה של רוק ישראלי שורשי ובועט. מושפע מאיפה הילד וכדומה. השיר החדש הכל אתה הוא סיפור שונה. ההפקה שלו הלכה למקום הרבה יותר רך וקליל עם נגיעות של צלילי מיינסטרים מעובדים ומתוכנתים. בעצם חוץ מהגיטרה הכל ממוחשב, לראשונה בשירים שלי. ההפקה המוזיקלית לראשונה לא שלי אלא של אפי שיינר שכבר הספיק לעבוד קצת עם ברי סחרוף. אני מאוד אוהב את התוצאה. הטקסט מרגש ואמיתי והמלודיה די פופית ועגולה. בהחלט סגנון חדש עבורי. אבל זה בסדר גמור, הקהל הישראלי ואפילו חובבי הרוק צורכים את זה הרבה יותר מאשר רוק גיטרות עצבני. בהופעות אני משלב גם וגם והסינגל החדש בלייב גם הולך למקום יותר מכוסח. הטקסט שלו מדבר על תחושות כשלון וחרטה על העבר ובעיקר הודאה על החסדים שהשם עושה איתנו בכל רגע, גם כשלא מצליחים תמיד. ממש מרגיש ככה ביום יום.

בחלומות הכי פרועים שלך, לאן היית רוצה להגיע עם המוזיקה?

וואמבלי. לא פחות מזה. לזה נועדתי, חרדי או לא, לא משנה. בא לי לחמם את הלהקות הגדולות באיצטדיונים. אני חושב שאני יכול להביא את זה. ואולי אחרי זה הם יחממו אותי. 


שיתפת פעולה על הבמה עם שולי רנד, ארז לב ארי, אריאל זילבר.  האם יש מוזיקאי שהיית רוצה לחלוק איתו במה?

עם ברי סחרוף. זה לא קרה ביחד עדיין אלא רק לפניו כחימום אבל מאמין שיקרה בקרוב כי אני ממש מקורב להפקה שלו וכל הזמן יש דיבורים באוויר. מעבר לזה, גם עם אביב גפן הייתי שמח, כמו שעשה עם אברהם פריד. בעולם הגדול זה יותר גילמור, פייג' ופרושיאנטה. אני כנראה אתעלף.

החלום הוא להופיע עם ברי סחרוף. ברק גרוסברג. צילום: מענדי קורנט

מה העצה הטובה ביותר שקיבלת ממוזיקאי?

אל תעצור באדום.

לסיום, בשבוע שעבר השקת את הסינגל החדש ב"גולה" בפתח תקווה. האם צפויות עוד הופעות בקרוב?

כן, בעזרת השם. יש לוח הופעות יפה בחודש ספטמבר, בעיקר בבתי חב"ד ודברים דומים אבל גם בצוללת הצהובה ב22.9 ובכפר סבא ב29.9 במופע לחיילים מטעם העיריה. אני מאמין ויודע שהסינגל החדש יביא איתו הפתעות גדולות וכמובן הופעות מלאות. בעזרת השם יתברך.

אלעד אביגן עורך ומשדר את "זה רוק פורטו" בימי שלישי בין 15:00 – 16:00.