מאת: אלעד אביגן

יובל יוספסון. אבא ל-4, בן זוג של ליאת, שדרן רדיו, עורך ראשי ומנהל את תחנת רדיו זה רוק. 

גר בעכו, גדל בקרית מוצקין. בוגר לימודי רדיו במכללת BPM בתל אביב. 

מפיק, יועץ ומנהל מוזיקאים בעבר. 

יובל יוספסון באולפן קורנל.

ראשית יובל, תודה רבה על הזכות. רדיו זה רוק חוגג השבוע 5. מזל טוב לנו!

האם לפני 5 שנים, האמנת שהרדיו יגיע כל כך רחוק?

כשהתחלנו את הפרויקט, בעצם לפני תחילת פרויקט גיוס ההמונים (הדסטארט) – נתנו לעצמנו שנתיים. 

החלטנו לנסות שנתיים, וכך גם תמחרנו את הפרויקט. שנתיים שבהם נבין בדיוק אם הדבר הזה ראוי לחיים משל עצמו בישראל או שאנחנו סתם מדמיינים. 

אני בהחלט האמנתי שיש מקום לתחנת רדיו כזאת בישראל, בטח בוואקום שנוצר באותה תקופה. די מהר הבנו שרדיו זה רוק כאן כדי להישאר. 

מה היית אומר היום ליובל של לפני 5 שנים?

הייתי אומר לו "אתה דפוק!!" 

פורטוגל, 2001. צילום: אוסף פרטי

המעבר שלי לפורטוגל, עצם זה שאני מגיש תוכנית שמוקלטת פה היא סגירת מעגל סוריאליסטית עם התחנה.

את הרעיון לתחנת רוק בישראל הגית בזמן שגרת בעיירה קרובה מאוד לפורטו בשם מאיה.

מה זכור לך מהתקופה הקצרה בה גרת בפורטוגל?

עבדתי במכירת תמונות אצל קרוב משפחה שלי שהחזיק עסק שם, וגרתי בעיר מאיה. קויתי שזאת תהיה תקופת מעבר לקראת נסיעה לארה"ב, המתנתי בעצם לחבר מישראל שישתחרר מהצבא כדי שניסע יחד לארה"ב וזה לא הסתדר בסוף. בתקופת שהייתי בפורטוגל, כחודשיים בערך למיטב זכרוני, נסעתי המון במדינה עצמה. ממש כמעט כל יום בעיר אחרת, כפרים מרוחקים ועיירות קטנות. אחד הדברים הראשונים ששמתי לב אליהם בזמן הנסיעות הרבות (היינו יוצאים צוות של 3-4 אנשים לכמה ימים של מכירות), זה שבכל אזור יש תחנות רדיו משלו, ובכל אזור יש לפחות תחנת רוק אחת. לפעמים יותר. השתעשעתי ברעיון של "איזה מגניב זה היה אם גם בישראל הייתה תחנה כזאת". הצוות איתו עבדתי היה חלקו ממזרח אירופה, חלקו ישראלי וחלקו פורטוגלי, וכולם אהבו רוק ומטאל, אז כל הנסיעות היו סביב זה, והשיחות, וכל האווירה. די דומה למה שקורה כרגע בקהילת רדיו זה רוק (הדבר הכי מדהים שיצא מהרדיו הזה). 

פורטוגל, 2001. צילום: אוסף פרטי

אי אפשר שלא לדבר על המאזינים שבזכותם התחנה הוקמה ב2017 במסגרת ההדסטארט וממשיכה להתקיים כיום עם התמיכה בפטריאון.

יש לך מסר עבורם?

מאזיני רדיו זה רוק הם הצ'ופר בעצם. בכל התהליך של ההקמה, בכלל לא דמיינו את מה שמתרחש כרגע בקהילה הזאת. ואת זה שהיא קיימת בכלל. 

מאזיני רדיו זה רוק, קהילת הפטרוקים (תומכי הפטריאון) הם הסיבה, הם הדלק, והם הגורם לכך שמעל ל-20 איש בצוות התחנה, קמים כל בוקר, בהתנדבות מלאה ומתוך תחושת שליחות ואהבה למוזיקה, ועושים את הרדיו הזה. 

מאזיני רדיו זה רוק הם הלב הפועם של התחנה. המסר שלי עבורם הוא – תמשיכו לפעום. אנחנו פה כדי לתת לכם את הרדיו הכי טוב שאפשר, ואנחנו כאן כדי להישאר לתמיד. 

הקשר שנוצר בין שדרני התחנה למאזינים ובין המאזינים עצמם הוא משהו שלא קיים בשום תחנת רדיו אחרת.

איך היית מסביר את זה?

אני מסביר את זה בקלות. המוזיקה הזאת מאחדת. הרוקנ'רול, המטאל, הגראנג', הבלוז, וכל הז'אנרים האלה שמגיעים מתוך הקרביים של היוצרים, לתוך הנפש של המאזינים. וכולנו פה, החנונים, הרוקרים, הפריקים, המטאליסטים, הדחויים, אלה שהמקובלים בשכבה צחקו עליהם, אלה שהתחנכו על זפלין, פרל ג'אם ומטאליקה, כולנו באנו מאותו חרא, ולכן השפה היא אותה שפה. 

הרי מספיק שמישהו זר לך פתאום אומר לך שהוא אוהב את היהודים נניח, כמוך בדיוק, באופן מיידי יש קליק. יש נושא משותף. ולא סתם נושא, כי להעריץ אותה להקה או אמן זה כבר אומר שאתם ממש דומים, ובום – אתם חברי נפש. אז רדיו זה רוק הוא שדה המרעה של כולנו. כאן מרעישים בכיף עם כולם וכולם ממש סבבה עם זה. 

רדיו זה רוק איחד בין כל (האמת שעדיין לא כולם, חסרים לנו עוד איזה 100K לפחות) הרוקרים בישראל ונוצרה הקהילה המדהימה הזאת. 

מפגש קהילת רדיו זה רוק, 2021

בחמש השנים האחרונות הרדיו עשה דברים מדהימים שאני אישית לא הייתי מעלה אפילו על דעתי שיכולים לקרות.

מבין כולם, מה לדעתך ההישג הגדול ביותר של הרדיו עד כה?

כשמישהו אומר לי "וואלה אם לא הרדיו, לא הייתי מכיר את הלהקה הזאת בכלל". 

כשהרדיו מגשים את ייעודו, זה ההישג. כשיש לך להקה של חבר'ה בני 17 שמנגנים במחסן של הבית וחוסכים כסף כדי להקליט ואז שולחים לנו את השיר, וזה שיר מעולה, והוא משודר, ונכנס למצעד, ואז המאזינים הולכים להופעה שלהם – זה הניצחון. 

אני יכול למנות הישגים יותר חומריים, אבל הכל מתגמד כשהמוזיקה מנצחת. 

בשנה וחצי האחרונות נולדו הרבה תוכניות חדשות בתחנה לשדרנים ותיקים שזנחו את התוכנית שאיתה התחילו התחנה.

חיים וינטראוב ויתר על "Somewhere in Haim" לטובת "קורות חיים", אני הקפאתי את "טוטאל רוק" לטובת "זה רוק פורטו", אתה ו"רכבת לילה" ועוד.

יש לך הסבר או השערה לתופעה הזו?

אני יכול לענות לגביי, אבל אני חושב שזה די דומה. היקום של רדיו זה רוק מתרחב גם הוא, וכך גם הרצונות להגיע לעוד מקומות. רכבת לילה בשבילי היא הנגטיב של שאר הדברים שאני עושה ברדיו. היא המקום שבו אני יכול לתת חופש לצד היותר שקט של המוזיקה שאני אוהב, OUTLAW COUNTRY, בלוז, כל מיני דברים שאני לא חושב שמתאימים לשעות הבוקר למשל. התוכנית הזאת גם דורשת ממני לעבוד יותר קשה, כל שיר נבחר בפינצטה, ממש סוג של עבודת יד, ולחבר את כולם למעין פסקול של נסיעה לילית אחת. הרצון לחדש ולמלא מצברים, לחתור להגיע לעוד יעדים מוזיקליים, לחדש למאזינים עוד ועוד. המוח תמיד עובד וחושב על איך אפשר עוד לחדש. 

אם יכולת להחזיר תוכנית שכבר לא משודרת בתחנה לחיים. במה היית בוחר?

המופע של אלי ואן רוק כמובן! האיש והאגדה, תוכנית מושקעת ברמות שלא קיימות בישראל ובעולם, מקומו שמור לו אצלנו עד שיוכל לחזור!! 

ברשותך, בוא נדבר קצת על מוזיקה וטעם אישי שלך.

קח אותנו לילדות. איזו מוזיקה שמעו בבית הוריך? איזו מוזיקה אהבת לשמוע? 

ההורים שלי אהבו בעיקר מוזיקה קלאסית, היו לנו תקליטים של כל היצירות הגדולות. מתישהו באחד מימי ההולדת שלי, בגיל 8-10  , לא זוכר איזה בדיוק, אמי קנתה לי את הקלטת של "סיפורי פוגי" של כוורת. ומאז הכל היסטוריה. 

איזו מוזיקה חדשה ממש אהבת לאחרונה? 

שיינדאון החדש מעולה, להקה נהדרת שהכרתי ברכבת לילה בשם bear's den, בגזרה הישראלית – ג'נגו הוציא אלבום מדהים וחדש, להקת ANY עם אלבום אימו ישראלי מעולה, אות כבוד הוציאו אלבום גראנג' ישראלי הארדקור, יש מלא מלא דברים מעולים, תאזינו למצעד, תאזינו לאחיעד ולביטון, כל מה שחדש ומעולה נמצא שם. 

אם היית צריך לבחור אלבום אחד בלבד לקחת לאי בודד. במה היית בוחר?

טן TEN של פרל ג'אם. אלבום של רעש,רגש והתפוצצות חושים. 

הופעה אחת בלבד של אמן חי או מת שטרם ראית שהיא בBucket list שלך?

ברוס ספרינגסטין. פיספסתי פעם אחת ברומא, כשביטלתי את הנסיעה ברגע האחרון (עם חימום של קאונטינג קרואוז, אין לתאר את עוגמת הנפש), מקווה להצליח מתישהו לראות אותו. 

בהנחה והיה לרדיו תקציב מטורף לפרסומת בפריים טיים. איזה שיר היה מלווה אותה?

השיר שליווה אותנו בהדסטארט FOR THOSE ABOUT TO ROCK (WE SALUTE YOU) של AC\DC

לסיום, איפה אתה רואה את רדיו זה רוק בעוד 5 שנים?

רדיו זה רוק בעוד 5 שנים יהיה שם נרדף לכל מה שרוק בישראל. הקהילה תגדל עוד, והתחנה תמשיך להוביל את הסצינה, לתת במה לרוק הישראלי כי אנחנו לא צריכים טובות, איך אמר הבוס? we take care of our own, אתם תמשיכו לייצר לנו מוזיקה ואנחנו נדאג לכל השאר. אנחנו דואגים לעצמנו. 

כל עוד אנשים יעשו רוקנ'רול ואנשים אחרים יאהבו להאזין לו, רדיו זה רוק יהיה שם לחבר ביניהם. 

אלעד אביגן עורך ומשדר את "זה רוק פורטו" בימי שלישי בין 15:00 – 16:00.