חיים וינטראוב

היום (1.6.2021) התפרסם קליפ לשיר חדש מבית היוצר של Till Lindemann. שיר, וסרטון שכמו שהיוצר הצבעוני והאקסטרווגנטי תמיד אוהב, צפוי ליצור רעש ויהיה שנוי במחלוקת.

לשיר קוראים Ich hasse Kinder ("אני שונא ילדים"), ומבחינה של הווידאו-קליפ המדמם והאלים (כהרגלו של לינדמן בקודש) שצולם במוסקבה, ניתן להבחין בנסתר שמעבר לגלוי. 

טיל לינדמן בהופעה
צילום : MATTHIAS MATTHIES

אין ספק שכל אלו שלא מכירים את לינדמן ואת Rammstein ואת הדעות שהם מביעים (גם אם באופן שצריך "לקרוא בין השורות") במוסיקה ובסרטונים המוסיקליים שלהם יצאו נגד הסרטון ש"מעודד אלימות" והמלים שכביכול מביעות שנאה לילדים. 

עם זאת, מבין השורות ניתן לראות כיצד הפרשנות הראויה היא שלינדמן מציג את סלידתו וחששו ממשטרים טוטליטריים/פאשיסטיים (כתמיד), ובמיוחד מזה הרוסי שתחת מנהיגותו של פוטין. לכל אורך הסרטון המוסיקלי ניתן למצוא הקבלה בין האופן שבו הילדים החזקים וה"שולטים" דוחים ומתייחסים באופן שלילי ולעתים פוגעני ואלים כלפי כל מי שנדמה בעיניהם "שונה" או "חריג", לאופן שבו "בעולם המבוגרים" בשלטון הרוסי הטוטליטארי השלטון מתייחס לכל מי שחושב אחרת או מתנהג אחרת, קרי "מתנגדי שלטון" ו"אויבים פוליטיים" ו"חתרניים". ישנה הקבלה קבועה בסרטון בין האלימות שמפגינים הילדים לילד השונה והחלש, לבין האלימות הפוליטית הממוסדת של המשטר נגד מתנגדיו.

מרכיבים סיפוריים וויזואליים כמו משפטי ראווה, לינדמן עצמו שמקיא את נשמתו לפני מבנה הקרמלין, עינויים בידי חיילים שמייצגים ככל הנראה את הק.ג.ב, יחד עם ילדים שדוחפים ילד חלש לארון ומכים אותו, וכיו"ב, באים להציג את המקום שבו בעיני השלטון הטוטליטארי תמיד מייצג ומציב את עצמו, ובמיוחד את השליט ה"עליון" כ"אב האומה" ואת הנתינים והאזרחים כ"ילדיו", וכיצד אותו אב אומה מחנך את ילדיו לציות ולשנאת הזר והשונה.

אין ספק שהצימוד של הוצאת הקליפ בסמוך כל כך לפרשת מעצר העיתונאי ומתנגד המשטר הביילארוסי Roman Protasevich על-ידי נשיא ביילארוס Alexander Lukashenko בן בריתו של ולדימיר פוטין מנהיג רוסיה, אינו מקרי.

השיר עצמו מזכיר מאד בפן המוסיקלי שירים אחרים של RAMMSTEIN שהם שירי מחאה של שבאים להציג את השימוש הנלוז של מבוגרים בילדים ואת ההתעללות שמשטרים פטריארכיים משתמשים באזרחיהם, כמו למשל PUPPE ו-MEIN HERZ BRENNT. שירים שבהם כדי להמחיש את הזוועה והכאב יש ניגוד חזק בין שירה ומוסיקה מאד שקטה, כמעט חרישית ולוחשת, לבין פזמון מתפרע מוסיקלית, רועש וכבד ועוכר שלווה.

את השיר הפיק Sky Van Hoff שעבד עם RAMMSTEIN בהפקת האלבום האחרון חסר השם (אלבום ה"גפרור"), והסרטון בוים על-ידי Serghey Grey שביים את סרט ההופעה החדש של LINDEMANN במוסקבה.

עוד יצירה מעניינת וחתרנית של Lindemann שתעורר מחלוקת, אין ספק.